„Teatr przy stole” to innowacja społeczna, rozwijana w ramach Inkubatora pomysłów finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Jej celem jest przedstawienie organizacjom/instytucjom/firmom związanym z seniorami w Polsce gier fabularnych, jako wartościowej i dostępnej formy rozrywki dla ich klientów i beneficjentów.  

 

Gry fabularne (RPG) kojarzone są z osobami młodymi. Chcemy pokazać, że wspólna zabawa w teatr przy stole, to fantastyczna propozycja spędzenia czasu także dla osób starszych. Bo przecież każdy, niezależnie od wieku, lubi dobre opowieści! Jeśli dodać do tego wczuwanie się w bohatera opowieści i element losowy (np. rzuty kostką), to mamy przepis na świetną, emocjonującą i wciągającą zabawę. To zaś jest szansą na odegnanie samotności i wyjście z izolacji towarzyskiej, które doskwierają wielu osobom starszym.

Opis innowacji

Innowacja w założeniu trwać ma do marca 2023 roku i podzielona jest na trzy etapy: przygotowanie, testowanie i podsumowanie. W ich ramach wybrane instytucje z trzech miast w Polsce (Warszawy, Krakowa i Jeleniej Góry) otrzymają prototypy scenariuszy zajęć, wsparcie promocyjne, merytoryczne i organizacyjne i w ramach testowania innowacji przeprowadzą cztery spotkania z grami fabularnymi dla osób 60+. 

Efektami testowania innowacji będą materiały, które w zamyśle mają pomóc innym instytucjom w przyszłości samodzielnie wprowadzić gry fabularne do swojej oferty.  

Będą to: 

  1. Podręcznik i materiały edukacyjne (w tym krótkie filmy), wprowadzające w temat gier fabularnych, zawierające przykładowe scenariusze gry, wskazówki do tworzenia własnych scenariuszy, a także dotyczące pełnienia roli mistrza gry oraz uwzględniające specjalne potrzeby grupy wiekowej 60+; 
  2. Model współpracy między potencjalnymi wolontariuszami/mistrzami gry a organizacjami/firmami, wraz z opracowaniem najlepszych praktyk dotyczących wspólnego działania.

Dlaczego akurat gry fabularne?

Gry fabularne są stymulujące intelektualnie i zachęcają do aktywnego uczestnictwa:

  • Zajęcia oparte na grach fabularnych to elementy storytellingu, wczuwanie się w postać, wspólne snucie opowieści i tworzenie świata/scenerii, w której ta opowieść się dzieje. Mają więc ogromny potencjał angażujący uczestników i uczestniczki.
  • Elementy losowe sprawiają, że rozgrywka jest bardziej emocjonująca, ciekawsza i jeszcze mocniej angażuje osoby przy stole.
  • Wspólne przeżywanie tworzonej historii i rozwiązywanie pojawiających się zadań lub trudności wymaga współpracy graczy i wzmacnia interpersonalny kontakt między nimi.
  • Przygody, tajemnice i wyzwania, tworzone relacje i snuta historia żyją nie tylko podczas sesji gry, ale mogą angażować graczy w różne aktywności także pomiędzy spotkaniami.
  • Mistrz Gry (czyli swoisty przewodnik lub moderator graczy) pomaga każdemu uczestnikowi poczuć się bezpiecznie w trakcie gry, a samej opowieści toczyć się bez przeszkód.
  • Małe grupy i obecność Mistrza Gry wspierają aktywność osób bardziej wycofanych lub mających specyficzne potrzeby w grupie.

Gry fabularne są atrakcyjną, prostą w organizacji i łatwą do dostosowania do konkretnej grupy propozycją zajęć, a ich elastyczność sprawia, że mogą służyć realizacji różnych celów:

  • Dla wielu osób starszych będzie to nowa forma rozrywki, a dla innych mogą stać się sentymentalną podróżą do czasów młodości.
  • Tworząc grupy zróżnicowane wiekowo można wspierać kontakt między różnymi pokoleniami.
    RPG można łatwo i efektywnie dostosować do potrzeb graczy i graczek – zarówno jeśli chodzi o ich formę, tematykę, a nawet próg wejścia.
  • Zabawa w teatr przy stole nie wymaga wykorzystywania drogiego sprzętu czy licznych rekwizytów. W zależności od formy, jaka zostanie zaproponowana uczestnikom, można nawet zrezygnować z kości i ograniczyć się jedynie do papieru i ołówka.
  • W dobie pandemii, przy niewielkim wysiłku organizacyjnym i wsparciu technologicznym osób starszych, można przenieść rozgrywkę on-line.
  • Planując lub prowadząc zajęcia można położyć nacisk na różne elementy, np.: poznawania historii lokalnej, pracę z emocjami, rozwijanie umiejętności współpracy, rozwijanie umiejętności aktorskich czy po prostu: czystą rozrywkę. Można wpleść w nie elementy sztuki, rozwiązywania zagadek, poznawania innych kultur lub miejsc na świecie. Można je wzbogacać pomocami audiowizualnymi lub całkowicie z nich zrezygnować. Ograniczeniem jest jedynie wyobraźnia prowadzących i graczek oraz graczy.

 

Dlaczego nasza innowacja?

  • Nasza propozycja to tania w implementacji i bardzo elastyczna rozrywka, która może stać się stałym elementem oferty dla seniorów w danej instytucji.
  • Efektem naszej innowacji będzie  przewodnik dla instytucji oraz model współpracy między instytucjami a prowadzącymi gry (Mistrzami i Mistrzyniami Gier). W przyszłości pozwoli to instytucjom w prosty i szybki sposób samodzielnie wprowadzić takie spotkania do swojej oferty.
  • Lubimy dzielić się swoją pasją i wiedzą: jesteśmy fanami gier fabularnych i znamy środowisko ich pasjonatów, a więc możemy służyć zarówno pomocą i wsparciem, jak i modelować sieciowanie między instytucjami, a potencjalnymi mistrzami gier.
  • Mamy doświadczenie zarówno w pracy w organizacjach prospołecznych, jak i w realizacji podobnych projektów. Zobacz, jak mogą wyglądać zajęcia (oraz jakie mogą być ich efekty!) w Twojej instytucji:

    Kontakt

    Jeśli jesteś pracownikiem instytucji/firmy lub organizacji posiadającej ofertę dla osób 60+, Mistrzem/Mistrzynią Gry lub po prostu osobą zainteresowaną innowacją, to zachęcamy Cię do kontaktu:

    tomek@gryfrejtaga.pl

    Jeśli jesteś zainteresowany/zainteresowana materiałami, które wypracujemy w ramach innowacji, to śledź nas w social mediach i zaglądaj na tą stronę.

      Kim jesteśmy?

      Tomasz „Frejtag” Piątek

      Edukator, animator, pedagog. Od 2004 roku zaangażowany w działalność prospołeczną. Absolwent Pedagogiki o sp. animator i menedżer kultury na Uniwersytecie Przyrodniczo-Humanistycznym w Siedlcach (2011 r.). Absolwent Szkoły Trenerskiej przy Towarzystwie Edukacji Antydyskryminacyjnej (2011-2013 r.). Inicjator i organizatorów wielu wydarzeń i projektów o profilu społeczno-kulturalnym (koncertów, projekcji filmowych, festiwali, warsztatów, akcji charytatywnych, spotkań etc.). Pracuje metodami aktywnymi, opartymi na wzajemnym szacunku, integracji oraz wykorzystaniu potencjału osób uczestniczących. Dobrze czuje się zarówno w pracy z młodzieżą, jak i z osobami starszymi. Aktualnie tworzy na pograniczu animacji kulturalnej i gier fabularnych (metody: społecznościowe i etiudy fabularne), pisze scenariusze, nagrywa sesje gier fabularnych w internecie, tworzy materiały w ramach Gry Frejtaga (fanpejdż GF znajduje się pod adresem https://www.facebook.com/gryfrejtaga). Autor pierwszej w Polsce publikacji włączającej gry fabularne jako metody animacyjnej w działaniu w ramach instytucji kultury oraz organizacji pozarządowych: https://bit.ly/RPG_w_instytucji.

      Joanna Luśnia

      Studiowała kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim i kulturę Japonii na PJATK. Zawodowo przez 10 lat zajmowała się szeroko pojętą edukacją: pracowała jako starsza koordynatorka projektów edukacyjnych, tworzyła i redagowała materiały merytoryczne i treści internetowe, była trenerką organizacji pozarządowych. Opiekowała się narzędziami internetowymi w Centrum Edukacji Obywatelskiej (pod kątem frontendu, UX/UI, projektowania interfejsów oraz ich użyteczności i dostępności dla odbiorców, a także rozwoju). W swojej pracy interesowała się zwłaszcza tematami wolnych zasobów, praw autorskich, dostępności i użyteczności, a osobiście nadal rozwija swoją wieloletnią pasję do grafiki i ilustracji (korzystając zarówno z narzędzi cyfrowych, jak i tradycyjnych mediów malarskich), jak również umiejętności redaktorskie. Kocha dobre opowieści i to sprawiło, że w 2019 roku powróciła do świata gier fabularnych i aktywnie działa nie tylko jako graczka, ale także jako współpracująca z Grami Frejtaga.

      https://joannalusnia.pl

      https://www.instagram.com/in.umbra.luna